pinguin aan het Panama kanaal - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Caroline Baal - WaarBenJij.nu pinguin aan het Panama kanaal - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Caroline Baal - WaarBenJij.nu

pinguin aan het Panama kanaal

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

08 Augustus 2005 | Panama, Panama-stad

Long time no see. Mijn laatste bericht was precies een maand geleden. Maar aangezien het toch vakantietijd is hebben jullie me waarschijnlijk nauwelijks gemist. Ik zal jullie vertellen over het staartje Costa Rica en over de 2 weken Panama.

In Costa Rica heb ik het Corcovado
nationaal park bezocht. Nog niet zo heel erg toeristisch, met superveel dieren (apen, wilde zwijnen, tapirs, en veel, veel meer), en een prachtige wandeling van 16 km naar een ranger hut waar je kon overnachten. Overigens een niet ongevaarlijke wandeling: je loopt deels door de jungle, deels over het strand (ja, met rugzak van 12 kg, door het rulle zand, in de volle zon. hmmm, waarom was dit ook al weer leuk?). Het is voor het strandstuk belangrijk dat je tijdens laagtij over een bepaald stuk loopt. Ik vertrouwde op de visie van de parkranger, maar die gaf verkeerde info, en dus was ik op hoogtij op het stuk strand waar er meteen een hoge rotswand oprijst op het strand en er verder alleen maar rollende grote keien en stenen liggen waar je moeilijk overheen kon lopen. Daar werd ik door een hoge golf omver geworpen en was even echt bang voor mijn leven! Ik liep alleen, en dat was achteraf niet zo'n goed idee, hoewel er ook wel andere mensen liepen. De terugweg liep ik met 4 anderen, en toen werden we in het begin belaagd door een groep pecary's, dit zijn wilde zwijnen, die in groepsverband gevaarlijk kunnen zijn. Maar alles is goed gekomen! Het was in ieder geval heerlijk om weer eens echt aktief te zijn!

Toen naar Panama. Ik was geinteresseerd in het kanaal, en ben daar dan ook meteen heen gegaan. Ik moet zeggen dat het echt heel indrukwekkend is om te zien hoe die zeeschepen daar doorheen gaan. Ik wilde eigenlijk ook nog wel naar een andere plek dan de kanaalzone in Panama, maar ik heb een zware ontsteking gehad in beide schouders, zo erg dat ik mijn beide armen letterlijk niet meer op kon tillen (vandaar het "pinguin" in de titel van dit bericht). Heeeeeeel erg lastig om dan je broek omhoog te trekken (ging wel, maar heel langzaam) of je BH aan te doen (hmmm. bijna onmogelijk). Nu is alles weer een stuk beter. ik blijk kalkvorming in beide gewrichten te hebben die alle bewegingen hinderen. De dokter hier zegt dat ik misschien op den duur zelfs geopereerd moet worden omdat de kalkvormingen erg groot zijn, en met de 2 spuiten in mijn arm misschien niet weg zullen gaan. Maar dat is van latere zorg. Heb in ieder geval goede pijnstillers en een fysiotherapiekuurtje gehad. Het was overigens ook wel onderdeel van de reden dat ik niet eerder geschreven heb (maar dat was hoofdzakelijk omdat ik niet zo'n zin had....)

Volgende etappe is Galapagos eilanden in Ecuador. Ik zal proberen weer wat vaker te schrijven.

  • 07 Augustus 2005 - 18:52

    Myrna:

    Ha die Caro, dat van die armen klinkt toch enigsinds
    verontrustend. Hoop dat je inmiddels minder pinguin bent in de bewegingen.
    Dat Kanaal is toch wel iets geweldigs indrukwekkend. Maar dat zijn zoveel van je ondernemingen ook.
    Je hebt van Jann al een klein verslagje gehad over onze eet-date, was weer erg goed om elkaar te zien.
    Alleen was jij wel een flinke afwezige, wel met een goede reden.
    Hè meisie let ook goed op
    je health enzo. Hier blijft de zomer kwakkelen, maar ik kwakkel niet mee.
    Leuk berichtje is mischien dat Walter en the wife besloten hebben ieder zijn eigen weg te gaan.
    Nog vele mooie trips en voor de thuisblijvers komt november al een beetje inzicht dan ergens eidnelijk weer eens een life verslag, liefs, Myrna

  • 08 Augustus 2005 - 08:55

    Fruhling:

    He Caroline,
    Ik Hoop dat het wat beter gaat met je armen. Het was toch even schrikken. Anyway, Ik kijk erg uit naar de volgende etappe. Zou ik ook graag willen doen... Veel plezier!
    Alles verder goed hier.

    Liefs

  • 08 Augustus 2005 - 15:00

    Gervaas:

    Ben benieuwd hoe je er na een jaar reizen uit zult zien. Tropenjaartje? Maar ja, de Weerribben heb je ook overleeft!
    Morgenvroeg gaan we voor een kleine 2 weken naar Frankrijk met onze tent. Au revoir, Caroline.

  • 11 Augustus 2005 - 17:31

    Lyanne:

    Klinkt wel enigszins heftig allemaal. En achteraf kunnen dat dan de stoere verhalen worden...
    Succes met je gezondheid; ik zal je maar geen aankleedtips geven, alles moet maar gewoon herstellen, toch?

    Groeten van alweer 3 weken aan het werk zijnde Vinken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 27035

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: