¡Che! - Reisverslag uit Samaipata, Bolivia van Caroline Baal - WaarBenJij.nu ¡Che! - Reisverslag uit Samaipata, Bolivia van Caroline Baal - WaarBenJij.nu

¡Che!

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

11 Oktober 2005 | Bolivia, Samaipata

Ik was erbij, op 8 oktober 2005, precies 38 jaar nadat Jezus nummer twee (volgens de Latinoamerikanen) zijn Golgotha gevonden had. En wel in La Higuera del Che, zoals de plaats tegenwoordig officieel heet. Geen idee waar ik het over heb natuurlijk? Een zekere Argentijnse vrijheidsstrijder met en knap koppie, vooral bekend van Cuba, is in 1967 hier in Bolivia opgejaagd, gepakt en geexecuteerd. Hij had daarvoor een plaats uitgezocht die nou niet echt makkelijk te bereiken is. Maar ik was in de buurt, en het leven van Mr. Guevara spreekt toch wel erg tot de verbeelding, dus nam ik de bus naar Valle Grande (nou ja, grande). Die kwam om 3 uur ´s nachts aan, maar gelukkig hielden de hotels daar rekening mee en kon ik zomaar een kamer met eigen hete douche voor 3 euro inschuiven. Daags daarna achter in een pickup, eerst met brandende zon op mijn niet ingesmeerde hoofdje zonder deksel en daarna door de ijzig koude wolken met alleen maar een dunne fleece om mijn bibberende lijfje te beschermen. En dan kom je in een soort kruising tussen een communistische hippie-hangout en een echt authentiek Boliviaans gehuchtje terecht. Met de BBC, die ook dit stukje Che-cultuur voor hun nieuwe Guevara documentaire vast wilde leggen. Ik heb netjes geluisterd naar de spaanse toespraken en gezangen, de 2 musea bekeken, een beetje rondgelopen en de sfeer opgesnoven. En ik ben stiekem toch een beetje onder de indruk geweest. Che Guevara en zijn mannen zijn daar door onherbergzaam gebied hardnekkig achterna gezeten en niet echt prettig behandeld toen ze uiteindelijk gevangen waren. In de ochtend van de 9e zijn ze zonder pardon doodgeschoten. Exit de man die zijn leven lang voor de mindergelukkigen heeft gestreden. Tja, zijn methodes waren wat anders dan die van J.C., maar misschien waren zijn intenties wel dezelfde.....

Intussen ben ik verkast naar a room with a view bij Pieter en Marga, 2 Nederlanders die al 20 jaar hier wonen en goeie vrienden zijn van Bert de Jong (de ex-priester) en Trees .... (zijn ex) uit St. Tunnis! Mam, Is die Bert nu jouw buurman? Hij moet in het bejaardenhuis of de aanleunwoningen zitten als ik de info goed onthouden heb! Tja zo hoor je nog eens wat! Het is overigens wel een enorm nederlands gebeuren hier, want er zijn nog 3 NL motorrijders, en vanavond komt een gezelschap van Koning Aap een paar dagen logeren. Kan ik een beetje oefenen voor over een maand.....

  • 11 Oktober 2005 - 06:52

    Marieke:

    nou, zeg dat wel caroline, zo kom je vanzelf weer wat in het gebeuren van hier!ons bart loopt al een tijdje met een zweetbandje van che om zijn pols! Zal deze ervaring van jou wel indrukwekkend vinden!
    groetjes vanuit een mooi herfstachtig landschap in friesland Marieke

  • 11 Oktober 2005 - 15:11

    Anke:

    Dag tiaatje (?)

    nog een maandje...nog een maandje... spannend!! ben benieuwd hoe je eruit ziet! en eindelijk heb ik dan een spaans-spreek-amiga! moet nodig oefenen!! que te vaja muy muy bien tu ultimo mes, el tiempo vuelvo...hasta pronto....
    beso desde Nijmegen!

  • 11 Oktober 2005 - 18:51

    Gervaas:

    Dat wordt acclimatiseren voor jou, Caroline!

    Let op: vandaag is het feest (het CDA bestaat 25 jaar....)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 27007

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: