armadillo-, miereneter-, anaconda-, piranja-dag - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Caroline Baal - WaarBenJij.nu armadillo-, miereneter-, anaconda-, piranja-dag - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Caroline Baal - WaarBenJij.nu

armadillo-, miereneter-, anaconda-, piranja-dag

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

03 Oktober 2005 | Brazilië, Bonito

Ik ging dus naar de Pantanal, een natuurgebied dat volgens velen beter is dan de Amazone. Mijn vierdaagse tour begon met dag nul, waarop je alleen maar naar het basiskamp gaat. In de jeep hebben we 3 flitsen van miereneters gezien, een otter, heel veel vogels van het type ooievaar en reiger, capibara's (jawel! dat zijn de grootste knaagdieren ter wereld, grootte van een overvoerde pitbull), coati's (soort wasbeer), kaaimannen, kaaimannen en kaaimannen, en vast nog veel meer dat ik nu vergeten ben. Het laatste stuk reden we in het donker, met een grote schijnwerper op het dak. Dan zie je nog eens wat he!

dag 1 van de trip gingen we om 7 uur op pad met Levi, onze gids. Wij zijn 2 australiers, 3 noorsen, een engelsman en ik. Tijdens die tocht, of die van de middag, dat ben ik vergeten, hebben we, behalve alle "normale" dieren zoals kaaimannen, capibara's, rhea's (soort struisvogels), coati's, toekans, brulapen, papegaaien enz enz, ook zelf een armadillo, een gordeldier, gevangen. Nou ja, Levi dan. Hij wees op een piepklein puntje in de verte, zei, dat het een armadillo was, en zei vervolgens "I'm going to catch it!". Wij stonden er wat daas bij, maar toen hij in de verte neerhurkte en ons wenkte gingen we in een massasprint die kant op. Iedereen klagen over het prikkende gras tijdens het rennen, terwijl Levi dit in sprint op blote voeten had gedaan! Het gordeldier is ontzettend schattig! Hij werd bij de staart vastgehouden terwijl wij foto's maakten. Gelukkig duurde het niet zo lang. Later die dag hebben we ook allemaal onze eerste kaaiman aangeraakt, en gezwomen in water waar die beesten ook lagen. Daarna hebben we nog een ander type armadillo gezien.

Dag 2 leek in zekere zin op dag 1 (maar nog steeds enorm gaaf!), maar toen zagen we op het laatst opeens een miereneter! Dat is helemaal supergeweldig! Het zijn hele rare beesten met lange haren in zwart en wit, en als je ze ziet denk je dat de kop de staart is. Wij konden heel dicht bij komen (door toedoen van onze geweldige gids) en hebben daarna nog een poos op het gras naar hem in de verte zitten staren. Echt geweldig!

De volgende dag terug naar de semibewoonde wereld, een hostal aan de rivier, nog steeds in het wetland. Op weg daarnaartoe 2 gedenkwaardige gebeurtenissen: eerst zagen we toen we over een riviertje reden, een anaconda van ongeveer 6 meter die een kaaiman te pakken had gekregen en gewurgd had! Zo'n kaaiman is best eng, maar de anaconda kan hem moeiteloos aan! Toen kwamen we langs andere mensen, en die hadden een jonge anaconda gespot, ongeveer 1.5 jaar, 1.5 meter lang, en zo dik als je enkel. Die hebben we gevangen, en ik heb hem als enige van de groep vastgehouden! Ik ben wederom een held! Het was echt heel bijzonder: je kon zijn lichaam samen voelen trekken om te ontsnappen, maar ik heb niet losgelaten, behalve toen hij weer mocht ontsnappen natuurlijk. Netjes van me afgegooid! We hebben bij het hostal ook nog een dode anaconda gezien, maar dat was vooral heel vies.

De laatste dag zijn we gaan piranjavissen. ik heb er 3 gevangen (waaronder de eerste van de groep), en ben met mijn camera in het water gedonderd, zodat ik nu geen fototoestel meer heb! Aj! Maar de foto's zijn gelukkig gered! Terug naar het hostal voeren we langs een lijk van een alligator (iets groter dan kaaiman). Die lag op zijn rug, en zijn piemel stak omhoog. Om een of andere reden dacht ik dat die beesten geen piemels hadden, maar nu weet ik beter.

Onze groep was erg leuk. We zijn daarom met zijn allen, inclusief de gids die iets moois begonnen is met een van de noorsen, naar het plaatsje bonito gegaan, en vandaag hebben we een snorkeltocht gedaan in kristalhelder water (stond in de folder, maar is ook waar!) Grote dorades gezien, en nog veel meer andere vissen! Morgen uitrusten van alle opwinding, en dan wil ik naar Bolivia gaan reizen om te zorgen dat ik op 8 oktober in La Higuera ben. Dat is de datum en de plaats waar Che Guevarra is overleden, en ik geloof dat er dan een soort herdenking is. Wel moet ik natuurlijk van tevoren zorgen dat ik weer een fototoestel heb!

Nog een maandje luitjes, en dan ben ik er weer! Als jullie nog materiele wensen hebben moet je me dat snel laten weten. Dan zal ik zien wat ik kan doen!

Liefs,
Caroline

  • 03 Oktober 2005 - 17:49

    Myrna:

    mmmmmmmmm,
    je moet je ondertussen goed dronken voelen van al die geweldige en verschillende indrukken.
    Kan de life-stories en beelden bijna niet af- wachten.
    Jij misschien nog even niet maar wij zien er wel naar uit jou over een maandje te verwelkomen,
    liefs, Myrna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 27029

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: