oorlog en voetbal - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Caroline Baal - WaarBenJij.nu oorlog en voetbal - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Caroline Baal - WaarBenJij.nu

oorlog en voetbal

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

03 December 2004 | Guatemala, Guatemala-stad

Gisteren ben ik naar een voetbalwedstrijd geweest met een aantal mensen van mijn school.¨Wij¨, uit een bergstad waar het overdag t'shirtweer en na zonsondergang ijskoud is, tegen ¨zullie¨ van een tropisch plaatsje aan de kust, waar het rond 1 uur ´s middags rond de 35 graden is. ¨Onze¨ wedstrijd was dan ook om 8 uur ´s avonds, en de returnwedstrijd zal daar om 1 uur plaatsvinden. Tja, je moet gebruik maken van je voordelen als dat mogelijk is.

Het begon rustig met een vriendschappelijk wedstrijdje tussen het b en c team van Xela. Maar toen dat afgelopen was begon het. De fans van Xela vormden een prachtige f'side, met prachtige gezangen vol woorden die onze leraar niet wilde vertalen omdat er meissies bij waren, en alle soorten vuurwerk die een jongen van 15 maar kan wensen. De vuurpijlen werden uiteraard allemaal vanuit de hand afgeschoten. De tegenstanders hadden een keurig eigen vak voor hún hooligan activiteiten.

Ik weet nu zeker dat ik hier in Guatemala 1. niet naar de gevangenis wil en 2. geen voetbalmascotte wil worden. De mascotte van de tegenstander moest uiteraard ook een rondje doen voor de wedstrijd. Dat deed hij met veel gevoel voor drama, en blijkbaar had hij Michael Jackson ook wel eens gezien, want hij wist feilloos zijn kruis te vinden elke keer als hij een Xela shirt ontwaarde. Maar dat stond een van de chicos in het publiek niet aan. Dus die richtte een vuurpijl op hem, die raak was. Godzijdank had de arme mascotte een vuurvast pak aan.

De wedstrijd was verrassend boeiend (jullie kennen mijn enthousiasme voor voetbal). Ze hadden een linksvoorbuiteninhethoekje die volgens mij een reincarnatie van een van de broertjes Van De Kerkhof was, en die op wonderbaarlijke wijze met rare bewegingen steeds weer een goddelijke voorzet wist te geven. Door zijn toedoen werd het 2 tegen 0. Feest op de tribunes met nog meer kleurig en knallend vuurwerk. Maar helaas werd het 1 minuut voor het einde toch nog 2 tegen 1. De returnmatch moet nu beslissen, maar stel je voor dat je opeens een volle wedstrijd in een sauna moet spelen terwijl de tegenstander daar al 2 jaar in getraind heeft....

Ze hadden trouwens geen echte leefijdslimiet op de verkoop van etenswaren in het stadion. Als je kunt lopen kun je ook eten en drank verkopen geloof ik. Ik heb ook iets te eten gekocht (het heette tacos, het leken meer ongevulde vietnamese loempias met saus en uien er boven op). Ik ben niet echt ziek geworden tot nogtoe. Wel lijk ik vlooien te hebben (1 doodgemaakt, 1 weg zien springen). Leve de fauna van Guatemala!

Als je nou het einde van deze én het einde van mijn vorige bericht hebt bereikt, dan moet ik je verzekeren dat het helemaal niet slecht met mij gaat! Blijkbaar heb ik die indruk een beetje gewekt? Ik probeer jullie gewoon een beetje op de hoogte te houden van de variaties in mijn gevoelsleven. Voor de intimi: de frequentie is hoog, de amplitude valt reuze mee. Maar ik geloof niet dat het al een stationair signaal is. Ik hou jullie op de hoogte.

Bueno, vanavond staat een klassiek concert in het park, en een 2e concert van een cubaans koor op het programma. Xela schijnt voor Guatemala de bakermat van de cultuur te zijn. We zullen zien.

Liefs,
C.

  • 03 December 2004 - 14:26

    Mieke:

    Hi Carootje,

    na zelf een week op Lanzarote tussen de sprinkhanen te hebben verbracht, bekeek ik zojuist weer jouw site!
    Leuk! Ik hoop dat je blij bent! Hoe zit het qua mannen?
    Let me know!
    Liefs,
    Mieke

  • 04 December 2004 - 15:46

    Marjo:

    Jij en voetbal??? Niet te geloven!!! Of ga je soms net als ... alleen maar voor die lekkere kontjes?
    Ben blij dat het goed met je gaat en denk elke dag wel aan je hoor! Met mama gaat het ook wel. Beetje stress, maar dat is logisch. Zal je binnenkort een uitgebreide mail sturen (hoop ik)!
    Geniet ze!

  • 04 December 2004 - 18:56

    Anke:

    Dag tantetje,

    Ook hier weer even een reactie plaatsen, ik denk dat ik wel weet wat die .... in mijn mama's berichtje betekenen. Even commentaar daarop, voetbal kan ook met niet zo'n mooi kontjes erg interressant zijn hoor! Maar voetbalwedstrijden in Latino America zijn altijd veel intenser dan die in Nederland, dus ik denk dat je het als je terugbent toch niet zo heel geweldig zal vinden! Pero cuando estas en holanda otra vez tenemos que practicar nuestro espanol junto! Y recuarda: estamos pensando en ti cada dia!

    Abrazote desde holanda,
    Anke

  • 05 December 2004 - 16:38

    Sinterklaas:

    Beste Caroline,
    alweer een tijdje niet gezine.
    Ver weg dit jaar zo te lezen; je kon wel op wereldreis wezen.
    Hier is het kil en grijs;
    geniet van het Guatamalaanse paradijs.
    Stop maar zelf iets in je schoen; het schijnt dat er hier ook mensen zijn die dat doen.

    He, het ga je daarginds goed; en blijf a.u.b. zo trouw met je dagboek.
    Dan genieten we allemaal mee, en is Sint heel tevree.
    Doei, Sint en Piet

  • 15 December 2004 - 18:12

    Natascha:

    Ja, Catootje, het antwoord op de vraag van Mieke interesseert mij ook enorm!
    Nog iets wat jou waarschijnlijk niet interesseert, maar ik vermeld het toch maar even, eco heeft de onderwijsprijs vandaag gewonnen. Dus je raadt het al: morgenochtend weer koffie met.... nee! niet met vlaai, we zijn overgestapt op de suiker- en kerstbroden.
    groet,
    strootje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 27028

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: