update - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Caroline Baal - WaarBenJij.nu update - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Caroline Baal - WaarBenJij.nu

update

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

16 December 2004 | Guatemala, Guatemala-stad

Lang geleden dat ik geschreven heb! Dat komt omdat ik het reuze druk heb met mijn spaanse cursus. Of eigenlijk met de spaanse school, want dat omvat meer dan alleen maar les hebben. Ik heb van ´s ochtends 8 tot ´s middags 1 les. Dat is gelukkig niet de hele tijd dictee schrijven. Zo ben ik vanochtend naar het kerkhof geweest met mijn leraar Irwin (klinkt engels, maar hij is puur Guatelmalteek. Zijn vriendin is overigens Nederlandse). Op het kerkhof hebben we de verschillen tussen mijn en zijn cultuur besproken. Dat zijn er heel wat. Het belangrijkste verschil wordt veroorzaakt door de religie. Terwijl in Nederland de kerken leegstromen is er hier juist een aanwas in de kerken (voor zover dat nog mogelijk is). Jongeren zijn erg gelovig (Irwin ook) en leven daar ook naar. Zo kunnen Irwin en zijn vriendin niet samen de nacht doorbrengen, terwijl ze al 1.5 jaar verkering hebben. Hij woont nog steeds bij zijn ouders en zal dat blijven doen totdat hij gaat trouwen. Reuze interessant allemaal. Overigens wordt ik ook in de gaten gehouden door mijn ¨moeder¨. Ik mag niet te laat thuiskomen. Maar dat is geloof ik meer omdat het ´s avonds op straat toch een beetje onveiliger wordt (maar niet heel erg hoor. Jullie hoeven je geen zorgen te maken.
Mijn huis is een prima verblijfplaats. Ik krijg heerlijk eten, mijn douche is warm, ik heb een rustige kamer aan een patio, en krijg voldoende oefening in Spaans daar omdat Dona Lidia lange gesprekken met mij voert (okee, ik versta niet alles, maar best veel). Enig nadeel is de temperatuur. Het is hier overdag warm (shirtjesweer) maar ´s avonds wordt het echt koud (bijv 3 graden). Nou denken jullie natuurlijk: dat valt best mee, maar hier heeft geen enkel huis verwarming! Dus mijn huiswerk maak ik ´s avonds met mijn jas aan, of vanaf vandaag met een mooie nieuwe warme omslagdoek om. Godzijdank kan ik goed tegen de kou.
De school organiseert vanalles in de middagen en weekenden. Gisteren ben ik naar een natuurlijke sauna geweest (piepklein grotje waar we met 5 man in zaten, met natuurlijke stoom die ontstaat doordat daar een ondergrondse rivier over de lava stroomt). In het weekend was ik naar een koffieplantage, het strand van de Stille Oceaan en een Maria processie die omlijst werd door duivels. Die duivels (jongeren uit het dorp die zichzelf volledig beschilderen met verf) renden eerst gewoon rond, maar na verloop van tijd gingen ze het publiek in. De verf geeft enorm af, en de fun is om de duivel uit te dagen. Jonge jongens liepen op het laatst helemaal besmeurd met alle kleuren verf rond. maar ook meisjes kregen het soms te verduren. Er bestaat een soort code om toeristen met rust te laten. Naast ons stonden echter toeristen (een groepje meiden) die voortdurend foto´s maakten. Toen pakte een van de duivels een van hen vast, en zij liet dat toe. Gevolg was dat alle duivels steeds naar hen toe kwamen en op het laatst waren zij ook besmeurd met verf. Zij wisten zeker niet dat je dat niet meer uit je kleren krijgt. Het verhaal achter deze duivelse actie is dat de duivel verliefd werd op maria, maar zij wilde niet. En nu achtervolgt hij voor straf voortdurend maria in die processie.

Mochten jullie mij persoonlijk willen mailen, gebruik dan vanaf nu mijn gmail adre¨: caroline.van.baal@gmail.com. sms sturen is eventueel ook toegestaan op nummer 502 voor Guatemala, en dan 55715908. Bellen mag eventueel, maar denk eraan dat ik 7 uur vroeger leef en dat ik het onwaarschijnlijk druk heb met spaanse les!

Ik moet weg, want ik moet met Axel gaan praten. Axel. Nog een guatemalteek met een engelse naam. Hij is student engels en ik student spaans, en we spijkeren elkaar bij in beide talen. Maak je maar geen illusies: Axel is 21 en zeer katholiek en uiteraard met vriendin (je bent hier op je 20e al een oude vrijster als je dan nog niet getrouwd bent).

Dikke kussen voor jullie allemaal!
Caroline

  • 17 December 2004 - 08:17

    Lyanne:

    Hoi Caatje
    Klinkt allemaal cool, wat je meemaakt. Zo krijg je natuurlijk echt veel meer over de cultuur mee als de gemiddelde of zelfs de boven modale toerist. 8 uur beginnen met de les, lijkt me goed plan om echt het ritme van je Nederlandse leven helemaal los te weken.

    Blijf genieten, ook namens de rest van het Vinkennest.

  • 17 December 2004 - 15:54

    Anke:

    Dag tantetje,

    Wat klinkt dat toch bekend allemaal! (vooral dat deel over niet te laat thuis mogen komen van je "moeder"! Hier is verder alles goed, Patrick en ik hebben gister getekend voor ons huis! Dus ik ben nu officieel samenwonend! haha! Nou, groetjes daar en geniet er van! (niet te veel, je moet nog wel naar huis terugkomen he?!)

    Abraso desde holanda!

    Anke

  • 18 December 2004 - 13:44

    Jacques, Gea Harm Stef En Loes:

    Goi Caroline, wat klinkt het verhaal heerlijk exotisch gezien vanuit een koud kikkerlandje!
    Hier zijn we in de weer met kerstbomen, kerstspelen (op school) en kerstkerkdiensten. Hoe gaat dat in Guatamala met kerst???
    In elk geval hele fijne (witte.. grapje van Jacques) kerstdagen en een heel goed en gezond 2005!
    |Groetjes van ons allemaal en een dikke kus.

  • 19 December 2004 - 21:03

    Meriam & Gervaes:

    Oppie Toppie, Carolien. Je maakt vanalles mee. Erg leuk als je een foto bij het bericht plaats. En daar jij echte voetbalkenner bent: AZ (alkmaar) is in NL winterstopkampioen geworden, net voor PSV (jawel, uit Eindhoven). Alvast een fijne kerst. Toedeledoki.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 27007

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: