goede doelen en pyjamadagen - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Caroline Baal - WaarBenJij.nu goede doelen en pyjamadagen - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Caroline Baal - WaarBenJij.nu

goede doelen en pyjamadagen

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline

21 December 2004 | Guatemala, Guatemala-stad

Vandaag ga ik geld uit jullie zakken kloppen. Ik zal uitleggen waarom.

Mijn mama (mijn echte) is vorige week verhuisd naar een aanleunwoning, jawel! De woning is gloednieuw en heeft alle snufjes die een mens kan wensen. Ik heb de ruwe versie nog net gezien, en mijn familie verzekert mij dat de aangeklede versie geweldig is (IK WIL FOTO´S!). Maar nu het volgende.

Iedere keer als ik hier aan een willekeurige guatemalteek vertel dat mijn mama naar een ´asilo´ gaat (what´s in a name) krijg ik een verontwaardigde blik toegeworpen. Nou is het hier niet gebruikelijk om je voorouders zomaar aan de kant te zetten, maar de reacties leken wel een beetje buiten proportie. Totdat ze me begonnen te vertellen hoe het leven hier in Guatemala in een bejaardenhuis is.

Ouderen in een asilo hebben helemaal niks, en krijgen ook helemaal niks. Behalve net genoeg eten om niet helemaal dood te gaan. Maar hulp bij aankleden, WC bezoek, eten, whatever, is teveel gevraagd. Je krijgt dan ook verhalen te horen waarin het slachtoffer 4 dagen (niet uren) in haar eigen jeweetwel heeft gelegen, waarna ze overleden is aan het ongedierte dat daardoor in haar lichaam ging leven. In de goede huizen is het eten nog steeds vreselijk mager en eenzijdig, en is de kou niet te harden (2 dagen geleden -2 hier in Xela, jawel! en ook in de bejaardenhuizen doen ze niet aan verwarming).

Nu gaan wij met de school vrijdag, op de belangrijkste kerstdag hier in Guate, naar een bejaardenhuis, Santaclaus spelen. Wij mogen ook zelf cadeautjes kopen (lees: mutsen, dassen, wanten, eten, body lotion, zeep, Tena ladies, etc. etc. etc.). En nu komt het!

Jullie, daar aan de andere kant van de oceaan hebben misschien nog niet je quota aan goede doelen bereikt. Meer en meer zou van de belasting afgetrokken kunnen worden! Zonde om te laten liggen. Dus een uitermate goede reden om wat dinero deze kant op te laten komen! En trouwens, over zonde gesproken: mocht er nog een greintje katholicisme overgebleven zijn, dan kun je natuurlijk nu ook je ziel veilig stellen door net voor kerst te overwegen om een muts te breien en op te sturen! Of misschien is het nog handiger om dat werk uit te besteden en gewoon een paar euro over te maken op mijn rekening. dan zorg ik voor de rest! Nou! makkelijk toch?

Ik verwacht natuurlijk geen grote bedragen, maar als jullie nou allemaal de helft van de waarde van je drankquota voor 25 december aan mij overmaken, dan kan ik denk ik wel een want of 2 aanschaffen. Omdat een en ander vrij snel moet gaan (voor woensdag graag, dus dat betekent waarschijnlijk per ommegaande?) kun je misschien het beste een email aan mij sturen (caroline.van.baal@gmail.com) waarin je vermeldt hoeveel je wilt geven (nogmaals, denk in termen van de prijs van 1 ijsje of 1 pilsje). Ik zal dan doorgeven wat ik ga kopen en hoe je je geld uiteindelijk kwijt kunt. Mocht je aan de late kant zijn met je gulle gave, dan is doel nummer 2 eten voor de vrouwengevangenis (zie bericht van een poosje geleden).

Overigens zal ik hetzelfde geven als degene die het meeste heeft gegeven (misschien moet ik er een wedstrijd van maken, maar ik weet niet wat de prijs zou kunnen zijn).

Ik reken op jullie! Volgende week foto´s en verhalen van de gelukkige ontvangers.

Liefs,
Caroline

  • 21 December 2004 - 10:51

    Marjo:

    Caat, misschien wel handig als je je rekeningnr. vermeld?

  • 22 December 2004 - 08:24

    Karl:

    Hadie globetrotter!
    Strak plan zouden de kids zeggen.
    De helft van mijn drankquota is wat veel lijkt me. Je hoeft niet heel het land te bedienen. Maar ik heb er wel € 20,00 voor over.Inderdaad kan ik dan met een gerust hart Kerstmis beleven(geintje).

    Groet en pas op jezelf

    PS
    Bankrekening?

  • 22 December 2004 - 23:09

    Caroline Zelf!:

    mijn bankrekening zet ik liever niet zomaar op het net, maar alle gulle gevers krijgen dat persoonlijk toegestuurd! Met zelfs extra tekst!

  • 23 December 2004 - 12:25

    Anke:

    Dag tantetje,

    Wat een goed idee zeg! En ik weet hoe dat gaat in die landen. Ik ben in Ecuador toen naar een weeshuis geweest met kerst, was ook zo'n barre toestand. Dus mijn donatie zal ik wel even doormailen! En namens al die arme mensen: Keep up the good work!

    FELIZ NAVIDAD Y UN PROSPERO Y MARAVILLOSA ANO NUEVO!!!

    Beso, Anke

  • 23 December 2004 - 20:38

    Huub:

    hoi caroline, ik vind je actie een bijzonder mooi plan, in eerste instantie begreep ik eigenlijk niet zo goed waarom marja mij wees op je site, totdat ik me realiseerde dat marja en jeanne bij mij de kerst komen vieren en ze aan mij gevraagd hadden voor de drank te zorgen!!! nou ik zet niet een schoteltje op het toilet maar gewoon bij de deur. kijken of zij ook nog iets extra's voor je over hebben. ik zal je mijn bijdrage doormailen. heel veel groetjes aan alle guatemalteken en hele goede kerstdagen. ik ga nu mijn preken voor de nachtmissen af maken. heb door jouw actie weer wat extra inspiratie gekregen. maazeltov.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caroline
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 26993

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: